El futuro maestro generalista ¿preparado para utilizar la música en su enseñanza?

Paulina Bautista Cupul

Resumen


Resumen

Considerando los cambios curriculares como respuesta a la creación del Espacio Europeo de Educación Superior, en este artículo se estudia cualitativamente el caso de la Universidad de Granada (España), a través de la experiencia de cinco estudiantes del Grado de Primaria en la Facultad de Ciencias de la Educación durante la impartición de la única asignatura obligatoria de Educación Musical en el Grado de Primaria. Se observaron las clases de tres grupos y se realizaron entrevistas individuales a profesores y estudiantes con el fin de valorar las prioridades musicales en el desarrollo de la asignatura y la predisposición de los futuros maestros para emplear la música en su enseñanza. Los resultados obtenidos reflejan una divergencia en el desarrollo práctico en cuanto a los propósitos, los contenidos, las habilidades musicales básicas y la evaluación, ante lo cual los estudiantes valoran no sentirse preparados para utilizar la música en el aula.

Palabras clave: formación de docentes de primaria, educación musical, aprendizaje

 

 

Abstract

Considering the curricular changes as a response to the creation of the European Higher Education Area, in this article the case of the University of Granada (Spain) is studied qualitatively through the experience of five students from the School Education who were taking the requirement of the unique subject of Music Education in the curriculum. The classes of three groups were observed and individual interviews were conducted with teachers and students in order to assess the musical priorities in the development of the subject and the predisposition of future teachers to use music in their teaching. The results obtained reflect a divergence in practical development in terms of purposes, content, basic musical skills and evaluation, to which students value not feeling prepared to use music in the classroom.

Keywords: primary teacher training, music education, learning


Palabras clave


formación de docentes de primaria; educación musical; aprendizaje

Texto completo:

PDF

Referencias


Adelman, C. & Kemp, A.E. (1992) ‘Case Study and Action Research’, in A.E. Kemp (ed.) Some Approaches to Research in Music Education (pp. 111–137). Reading: ISME Research Commission.

Álvarez, T., Bertran, C., Caballero, A., Cebrián, A., Gómez, L., Luque, P., Mas, N., Meraga, N., Nieto, Y., Perich M., Solé, A., Mar Terradellas, A., Tintó, S., Trius, I., Vicario, C., Villacampa, E., Vicens, M., Whitehouse, A. & Zafra, J. (2016). La música vista a través de futuros docentes: ¿la formación musical sirve a los maestros generalistas de Primaria?. Educación y Pedagogía, 14, 52-54.

Aróstegui, J. L. (2006). La formación del profesorado en educación musical ante la Convergencia Europea en Enseñanzas Universitarias. Revista de Educación, 341, 829-844. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_34.pdf

Beauchamp, G. (2010). Musical elements and subject knowledge in primary school student teachers: lessons from a five-year longitudinal study. British Journal of Music Education, 27, 305-318. doi:10.1017/S0265051710000252

Bresler, L. (1996). Traditions and change across the arts: case studies of arts education. International Journal of Music Education, 27, 24-35. Recuperado de http://ijm.sagepub.com/content/os-27/1/24.short

Cabedo, A. & Díaz, M. (2015). Arte y música en la educación obligatoria, algo más que un detalle curricular de buen tono. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 5(3), 268-295. doi:10.17583/remie.2015.1555

Cuadrado, A. & Rusinek, G. (2016). Singing and vocal instruction in primary schools: an analysis from six case studies in Spain. British Journal of Music Education, 33, 101-115. doi:10.1017/S0265051715000273

Denzin, N. & Lincoln, Y. (1995). Transforming qualitative research methods: is it a revolution? Journal of contemporary Ethnography, 24, 349-358.

De Vries, P. (2013). Generalist teachers' self-efficacy in primary school music teaching. Music Education Research, 15(4), 375-391. doi:10.1080/14613808.2013.829427

Dogani, K. (2008). Using reflection as a tool for training generalist teachers to teach music. Music Education Research, 10(1), 125-139. doi:10.1080/14613800701871595

Elliot, D. (1995). Music Matters: A new philosophy of music education. New York: University Press.

Flick, U. (2015). Qualitative Data Analysis 2.0: Developments, Trends, Challenges. Qualitative Inquiry and the Politics of Research. EUA: Left Coast Press, Inc.

(2009). An introduction to qualitative research. Great Britain: SAGE. Fourth edition.

Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. doi: 10.1177/0255761410370658

Hatton, N. & D. Smith. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11, 33-49. doi:10.1016/0742-051X(94)00012-U

Hennessy, S. (2000). Overcoming the red-feeling: The development of confidence to teach music in primary school amongst student teachers. British Journal of Music Education, 17(2), 183-96. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/228589131_Overcoming_the_red-feeling_the_development_of_confidence_to_teach_music_in_primary_school_amongst_student_teachers

Holden, H. & Button, S. (2006). The teaching of music in the primary school by the non-music specialist. British Journal of Music Education, 23(1), 23-38. Recuperado de http://dro.dur.ac.uk/1974/1/1974.pdf?DDD29+ded4ss

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Jeanneret, N. (1997). Model for developing pre-service primary teachers’ confidence to teach music. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 133, 37-44. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/40318837

Jurado, J. (1993). La canción en la educación musical Primaria. Música y Educación, 14, 27-23.

Mills, J. (1989). The generalist primary teacher of music: A problem of confidence. British Journal of Music Education, 6(2), 125-138. doi:10.1017/S0265051700007002

(1996). Primary student teachers as musicians. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 127, 122-126. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/40318775.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.

Reyes, M. (2011). El rendimiento académico de los alumnos de primaria que cursan estudios artístico-musicales en la Comunidad Valenciana. Tesis Doctoral. Departamento de Filosofía. Universitat de Valéncia. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/25132/reyes.pdf?

sequence=1&isAllowed=y

Russell, T. (2005). Can reflective practice be taught? Reflective Practice, 6, 199-204. doi:10.1080/14623940500105833

Russell-Bowie, D. (1997). Reflecting on challenges in the creative arts in teacher education. Music in schools and teacher education: A global perspective (pp. 36-45). Australia: ISME/CIRCME.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós/MEC.

Schellenberg, E. G. (2004). Music lessons enhance IQ. Psychological Science, 15(8), 511-514. Recuperado de https://www.psychologicalscience.org/pdf/ps/musiciq.pdf

Seddon, F. & Biasutti, M. (2008). Non-music specialist trainee primary school teachers’ confidence in teaching music in the classroom. Music Education Research, 10(3), 403-421. doi:10.1080/14613800802280159

Stake, R. (1995). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.

(2006). Evaluación comprensiva y basada en estándares. Barcelona: Graó.

(2010). Qualitative Research. Studying how things work. New York: The Guilford Press.

Van Niekirk, C. (1997). Recent curriculum developments in South Africa. Music in schools and teacher education: A global perspective (pp. 267-69). Australia: ISME/ CIRCME.

Vaughn, K. (2000). Music and mathematics: Modest support for the oft-claimed relationship. Journal of Aesthetic Education, 34.3-4, 149-166.

Winner, E., T. R. Goldstein & S. Vincent-Lancrin (2013). Art for art’s sake? Overview. París: OECD Publishing.

Zeichner, K. (1993). El docente como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogía, 220, 44-49.

Zabalza, M. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Usted es el Visitante No.

contador de visitas